Soms is het, juist in onze mega gevarieerde samenleving, moeilijk om de juiste kleding te vinden. Er zijn zo veel opties om je te individualiseren dat je op een gegeven moment niet meer weet wat nu echt bij je past. Ik heb een merk voor je wat denk ik het proberen waard is, en waar je misschien wel jouw eigen stijl terugvindt: Balenciaga.

Een lesje geschiedenis

Het Spaanse modemerk werd in 1917 opgericht door Cristóbal Balenciaga. Hij stond bekend als een liefhebber van high fashion en zocht altijd de grenzen op wat betreft kleding. Zijn kleding werd dus niet universeel geliefd, het zat altijd vol risico en verlegde vaak de grenzen van wat mogelijk was in de modewereld. Christian Dior (oprichter van modehuis Dior) noemde Balenciaga “de meester”. Nu staat het modehuis en merk bekend om gekke, unieke kleding die je zeker een individueel gevoel gaat geven en een vrouwelijke, modernere stijl.

Dichterbij dan je denkt

Waar zou je Balenciage van kunnen kennen? Het gaat vaak zo met bekende merken dat we niet eens meer zien waar ze allemaal hun sporen achterlaten. Balenciaga heeft het patent op een trend die op dit moment helemaal hip is: de “sock boot” of “sock sneakers”. Ze liggen nu zelfs bij de H&M en de Zara, maar ze begonnen dus in de laboratoria van het Spaanse merk. De schoen is zo ontworpen dat ze aan de bovenkant, bij je enkel, afloopt als een sok. Dit geeft de illusie dat je schoen zowel sok als schoen is. Ze komen met hakken of meer in een sneaker-achtig ontwerp. Ze geven je outfit een moderne, unieke look. Het is het soort schoen waar men op let, en wat je zeker een individueel en zelfverzekerd randje zal geven, om dus maar een voorbeeld te noemen.

De modernere kleding van Balenciage is niet langer enkel high fashion. Ze maken nu een mix tussen die haute couture waar de oprichter zo van hield en urban sportkleding/streetwear. De ‘gewone’ kleding, de kleding die betaalbaar is voor iedereen, is comfortabel, maar toch altijd stijlvol en met een randje dat net even anders is. De catwalklooks van Balenciaga doen nog altijd denken aan de jaren 20 en 30, met hun Hollywood Glamour, maar dan opnieuw met een modern randje. Ze vieren het traditionele door er een twist aan te geven en grenzen te verleggen. Je zult je nooit vervelen met Balenciaga.

 

Geef een reactie